Jak se mění digitální spotřebitelský svět
Už to není jen o klasické samoobsluze, už to není jen o funkcích jako samo-odbavení na letišti nebo ve vlaku přes automat nebo pomocí různých aplikací. Zejména v maloobchodě se stále více preferuje soběstačnost zákazníků. Ať už jde o potraviny, sportovní potřeby nebo nábytek: samoobslužné pokladny pro vlastní fakturaci a odbavení najdete ve stále více obchodech.
Rychlé a neosobní nebo pomalé a individuální
Pokud dáváte přednost jedné z mála normálních pokladen nebo máte konkrétní dotazy, musíte se stále častěji smířit s delší čekací dobou. Již nyní probíhají testy se zcela „autonomními“ obchody, ve kterých může zákazník vše ovládat výhradně pomocí EC nebo kreditní karty – včetně nepřetržitého přístupu a to zcela bez personálu.
Vývoj se dá jen stěží zastavit, ale vidí to tak i kupující, kteří potřebují poradit nebo mají nízkou afinitu k technologiím?
Vývoj se dá jen stěží zastavit a z pohledu oboru obchodu je pochopitelný. Se samoobslužnými pokladnami nebo chytrými boxy dosahují outsourcing a automatizace svého vrcholu. Podle odborníků je na tomto principu založen celý online obchod. V současnosti vidíme jeho trvalou expanzi především v kamenných maloobchodech.
Jedním z hlavních důvodů je generelně nedostatek kvalifikovaného personálu, ale také tlak na náklady, zejména v obchodu s potravinami.
Jiné však je, když hledám konkrétní radu třeba ve specializované prodejně.
Zde je opravdu důležité, aby se zákazníkům dostalo odborné a sofistikované služby.
Mezi tlakem na náklady a nedostatkem zaměstnanců
Mnoho poskytovatelů služeb převádí aktivity na své zákazníky, aby sami ušetřili peníze. Tato situace je vidět například i v medicíně, při objednávání schůzek u lékařů, či konzultací během nemoci a léčby. Důvody? Jednoznačným cílem je snížení nákladů, nyní také kvůli energetické krizi a často již zmíněného nedostatku personálu.
Podobné důvody vedou k optimalizaci nákladů v čím dál více ubytovacích zařízení , kde se lze ohlásit pomocí kódů a karet na ubytování, bez provozu nákladné recepce .
Ne každý zákazník je však na tyto změny připraven a bude potřeba zcela jistě ještě mnoho času, především pro starší klientelu. Jedno je však již teď na snadě: ti, kteří si chtějí nadále objednávat Happy Meal na přepážce, budou nějkým způsobem v budoucnu znevýhodněni.
Samoobslužný boom se bude postupně rozšiřovat do všech sektorů služeb a ačkoliv to není vždy komfortní pro zákazníka, budeme si muset na tento trend postupně začít zvykat.