Jak zvládnout home office s přehledem
Home office, neboli práce z domova. Dříve součást benefitů pro zaměstnance, znamení otevřenosti firmy, důvěry zaměstnavatele, dnes již téměř standard a někdy dokonce i nutnost. Pro někoho skvělá změna a možnost, jak si efektivněji uspořádat čas, může být pro druhého noční můrou. Jak se vypořádat se všemi těmi videohovory a maily a webináři v domácím prostředí?
Zatímco dříve byla cesta do práce dělící linií mezi osobním volnem a pracovním nasazením, dnes se tato linie přesunula někam mezi čištění zubů a převlékání se z pyžama do tepláků. Se zmáčknutím kávovaru už volá šéf. Zákon schválnosti? Nikoli.
Chce to disciplínu
O tom, že úspěšní lidé mají pevně stanovený řád, který čestně dodržují za každého počasí už bylo napsáno mnoho. A my jsme také měli stanovený řád. Přesně jsme věděli v kolik nám musí zazvonit budík, abychom si vyrobili své espresso v kanceláři pět minut před příchodem šéfa a všechno klapalo skvěle. Proč to šlo předtím a nejde to teď? Vždyť jsme přece posunuli budík jen o půl hodiny, kterou - za normálních okolností - strávíme cestováním do práce.
Skutečnost, že pracujeme na místě, které pro nás představuje osobní odpočinkový prostor, nám může připadat zpočátku zvláštní. Navíc jsme pod vlivem mnoha vjemů, které nám jen těžko umožní maximální soustředění – v dosahu je náš gauč, naše televize, oblíbená knížka, kolem běhají děti, štěká pes apod. Proto je důležité striktně dodržovat časový harmonogram.
Zkuste těchto pár tipů, jak zvládnout práci z domova s přehledem:
Budík nechte nastavený jako obvykle
Zvyk je železná košile. Pokud jste si zvykli přispat si pouze o víkendu, vaše tělo se při pozdějším zazvonění budíku automaticky nastaví do víkendové nálady a pracovní morálka je tatam. Usínejte a vstávejte tak, jako byste chodili no práce.
Nastartujte se do úspěšného dne
Čas běžně vyhrazený na cestu vyplňte aktivitou, která nastartuje váš den. Ať už se protáhnete, zacvičíte si, nebo si uvaříte kávu a přečtete noviny, určitě připravíte svou mysl na práci mnohem lépe, než když vstáváte pět minut před videohovorem.
Vyhraďte si místo pro svou práci
Ne každý má možnost vytvořit si doma pracovnu. Pokuste se alespoň stanovit určité místo, které bude jen vaše a vyčleněné jen pro práci. Ať už se jedná o jeden roh ložnice oddělený paravanem, či křeslo se stolkem v rohu obýváku. Místo vybírejte i s ohledem na pozadí, která vaši kolegové uvidí při videohovoru.
Převlékněte se a upravte se
Nemusíte si brát zrovna oblek, nebo lodičky, pokud ale zůstáváte celý den v pyžamu, vaše pracovní nasazení to jistě poznamená. Navíc nikdy nevíte, kdy vám šéf neohlášeně zavolá.
Dodržujte harmonogram
Obědvejte v čase oběda a s prací skončete v určený čas. Určitě si raději večer pustíte oblíbený film, než abyste vařili oběd na další den. Překonejte se, vyplatí se vám to. Nutnost uvařit oběd na další den vás donutí skočit v práci včas a vyhnete se tak přepracování, které je dalším běžným aspektem práce z domova.
Prokrastinace vs. workoholismus
Neohraničenost pracovní doby může vést k prokrastinaci, ale i k workoholismu. Pokud pracujete z domova, je mnohem snazší porušit zaběhnuté rituály. Zejména pokud máte doma vyhrazenou místnost na práci kde vás nikdo neruší, snadno zapomenete na čas a než dokončíte projekt zjistíte, že bydlíte „v kanceláři“. Buďte důslední a dodržujte hodinovou pauzu na oběd, běžte se projít kolem domu, nebo jen po bytě, na chvíli si pusťte hudbu a jen tak relaxujte a zaklapněte počítač s koncem pracovní doby.
Máte zdravotní postižení a obáváte se práce z domova? Tyto tipy vám mohou práci z domova ulehčit.