Proč se děti a mladí lidé bez sociálních sítí neobejdou
Proč se děti a mladí lidé bez sociálních sítí neobejdou, nebo ano?
Mladí lidé jsou připoutáni pouze ke svým chytrým telefonům?! To není pravda. Od roku 2021 studie zaznamenaly zvýšený zájem dětí a dospívajících o aktivity v reálném světě. Zároveň zůstávají populární sociální média – zejména TikTok.
Proč jsou sociální sítě pro děti a mládež tak důležité, opravdu se bez nich neobejdou?
Sociální média jsou místem, kde se děti a mladí lidé cítí dobře, prožívají komunitu, pěstují přátelství. Děti a mládež, ale i mladí dospělí mají zcela jiné mediální chování než starší generace. Protože vyrostli s digitálními médii. Sociální média pro ně rozšiřují realitu jejich života a jsou vnímány jako její nedílná součást.
Digitální a reálné – dva aspekty jednoho světa.
Děti a mladí lidé už neznají svět bez digitálu. Přerostou v konzumaci sociálních médií a vytváření vlastního obsahu – obvykle to začíná vlastnictvím chytrého telefonu. Jejím hlavním zaměřením je kontakt a osobní výměna s okolím – rodinou a přáteli. A na co se děti a mládež nejraději dívají? Obsah, který baví! Zábavný obsah a aktuální hudba dělají ze sociálních médií místo, kde se budete cítit dobře. S největší pravděpodobností to najdete na TikTok, nejoblíbenější platformě sociálních médií mezi 13 -15letými. Sociální média pro ně ale nejsou jen zábavou, nacházejí zde také komunitu, stejné zájmy, pěstují přátelství a tráví spolu volný čas.
Jedním z nejvážnějších důsledků pandemie pro děti a mladé lidi byl někdy úplný přesun školního života a jejich sociálních kontaktů do digitálního světa.
Od roku 2021 43 % dětí a mladých lidí uvádí, že se o víkendu osobně setkávají se svými přáteli, přičemž 39 % se nadále setkává online. Údaje naznačují určitou únavu technologií a částečný návrat k činnostem v reálném životě. To se odráží i v jejich oblíbených předmětech: například sport překonává informatiku. Sociální média a chytré telefony však zůstávají ústředními součástmi života při rozšiřování skutečné reality. A tak rychle vzniká negativní a ustaraný dojem, že mladí lidé jsou neustále na svých chytrých telefonech a na sociálních sítích.